Studiul Bunăstarea financiară și alfabetizarea financiară în România, realizat de Institutul de Economie Mondială din cadrul Academiei Române, arată că România are cel mai redus nivel de alfabetizare din Europa.
8% din populația României are cunoștințe financiare elementare, arată cercetarea.
Peste jumătate dintre români întâmpină dificultăți financiare în viața de zi cu zi, ceea ce nu le permite să economisească. Criza actuală vine să adâncească aceste probleme.
Am vorbit la Euronews România într-o intervenție live despre ghidul de supraviețuire financiară în timp de criză.
„Cred că acum, mai mult ca oricând, este utilă o analiză atentă a bugetului fiecăruia. Bugetul are două capitole, venituri și cheltuieli.
Asta înseamnă că putem să apelăm la acțiuni de creștere a veniturilor și de scădere a cheltuielilor.
Regula numărul 1 e că trebuie să existe un buget și e momentul să apelăm la noțiuni de alfabetizare financiară pentru a aloca corect bugetul între capitolul de nevoi și dorințe.
Cea mai simplă alocare de buget ar fi regula 50 – 30 – 20. Adică 50% din venituri pe nevoi, 30% pe dorințe și 20% pe economisire.
Putem să economisim dacă analizăm atent cheltuielile, dacă ne încadrăm în suma alocată, dacă mergem la supermarket cu o listă, dacă ținem cheltuielile emoționale sub control. Putem să creștem veniturile oricând în funcție de contextul fiecăruia. Economisirea este un comportament care se învață”.
Regula 50-30-20 este o metodă simplă și eficientă de bugetare care îți poate ajuta să gestionezi veniturile și să economisești. Funcționează astfel:
Prin aplicarea regulii 50-30-20, poți să-ți echilibrezi bugetul, să economisești în mod consistent și să trăiești în limitele posibilităților financiare, având totodată și spațiu pentru plăceri personale.
👉 Vezi și Cursul de educație financiară pentru adulți!
Referitor la comportamentul și atitudinile financiare ale românilor, rezultatele au arătat că:
Depozitul bancar rămâne principalul instrument financiar în care românii își plasează economiile, în timp ce ponderile acțiunilor și obligațiunilor sunt minore.
Experiența și cunoștințele proprii, website-urile și aplicațiile mobile specializate, sfaturile primite de la prieteni/cunoștințe și mass-media sunt principalele surse de informare utilizate pentru fundamentarea deciziilor financiare.
Totodată, 39% dintre respondenți au afirmat că nu sunt interesați să primească informații gratuite privind noțiunile financiare.